söndag 1 maj 2011

Mamma, finns det någon Gud?

Sitter och tittar på Nyhetsmorgon där dom pratar om hur många barn som blir våldtagna, tvingas att bli soldater, svälter...ja, listan är lång!
Plötsligt minns jag ett samtal jag hade med min son för drygt 20 år sedan, tror han var 5 år...

-"Mamma, finns det någon Gud?"
-"Ja, det gör det nog, men jag har aldrig träffat honom."
-"Men Gud är väl snäll och tar hand om alla?"
-"Jaaa...det gör han nog, vad menar du?"
Älskade barnet funderar ett tag igen, så säger han:
-"Men varför finns det då så många barn i världen som svälter och far illa?"

Som ni förstår var det där inget lätt samtal, jag hade ju inga givna svar!
Och nu komer frågan upp i mitt huvud igen - den är lika aktuell idag...det har inte blivit bättre för utsatta barn! Världen har inte förbättrats på över 20 år!